søndag den 3. maj 2009

Interview med Bente

Alle navne, på nær vores egne er ændret.
Mikkel: Grunden til vi er her er fordi vi har ladet os inspirere af nogle dokumentarfilm og vi har set noget og hørt noget om området og har været lidt fordomsfulde, vi havde faktisk forventet noget helt andet. Vi har set noget der kalder Området Danmarks yderområde – ned over vestkysten hen over grænsen og noget af sjælland og noget af Fyn som de så kalder rimelig brutalt den rådne banan, med spøgelseshuse der står tomme og Danmark er knækket over i 2 på en eller anden måde og på vej i en rigtig dårlig udvikling. Er det noget du har hørt om eller kender til?
Bente: Altså jeg tror nok den sidste film de har indspillet, den har nok gjort det. Her blev specielt Højer omtalt til at være faldefærdig, en ruin banket tilbage til år 1700 og et eller andet, øh, og det grinte vi jo ad.
M: Ja det kan jeg sgu da godt forstå, nu er vi jo kommet herned og har set det med vores egne øjne og vi har prøvet at have fingrene med i dagligdagen hernede og altså vi som pæd. Stud. Så har vi jo stillet mange spørgsmål til os selv sådan med børnenes udvikling og hvad er det for ansatte her i huset og hvad er normeringerne og hvad er det for nogle børn og hvad er det for noget? Og jeg synes da at den er da lille, men den er da fin, her er pænt og man har ikke fornemmelse af at det er en faldefærdig by og en svinesti…
B: Det er det heller ikke, og her sker rigtig meget, altså sportsmæssigt er det halve af byen jo næsten i funktion her i Højer ved at hjælpe på de unge mennesker, vi har byfester her, også baseret meget på de unge mennesker, øh vi har fårmærken…
M: …Fåremærker?...
B: Fåremærken…!
B: Hihi
M: Hehe
(Det blev til fåremarked, lidt a la et tivoli… der blev lavet lidt sjov frem og tilbage…og grinet en del!)

B: Vi har ligesom de store byer, har vi SSP og så vi… også igen baseret meget på forældre til den årgang, hvor det ku gå hen og gå galt. Øhm. Det jeg tror der måske gør det bedre at komme her, nu har jeg selv boet i Tønder, jeg ku mærke en stor forskel da jeg kom bare fra Tønder og her til Højer. Med mine egne børn. At der er mere tid til med hver enkelt lille barn, og at det blev afleveret, end at de har i de store institutioner. Der skal morgenmad på bordet, der er man mere interesseret i det funktionelle end selve barnet. Sån føler jeg. , her der bliver der taget imod det lille barn der gives tid til at snak med det her gives tid til at snak med forældrene..
M: Ja det er fantastisk, i stedet for det bare kører bombombom, der er ikke tid til noget omsorg eller noget som helst.
B: Nej.
M: Nu kan jeg forstå du bor her, og nu har vi været inde på en café og spise og der kørte vi om i en lille smøge for at finde et parkeringssted og der var faktisk nogle huse der stod tomme.
B: ..Det er den værste afdeling her ude du har været inde i…
M: Nå okay, det kan jeg selvfølgelig godt se, men så det betyder ikke når man bor her, man føler ikke at det er på vej sån i en…
B: …Der kommer vi ik! Vi kommer jo aldrig, vi ved jo godt!… og hvis du har set den der film, Frygtelig lykkelig, det er deromme politistationen er optaget. Det var i den smøge afdeling. Det var faktisk slummet i Højer og det er det også. Men vi har jo lige,, åh det har lige været i avisen… vi havde fået jeg ved ikke hvor mange millioner til byfornyelse i Højer. Det er lige blevet givet hertil.
M: Okay, fedt!
B: Så der sker jo virkelig meget her nu!
Ronni: Okay, det er da lækker nok, at man tager hånd om byen på den måde!
B: Jamen det gør man. Der har simpelthen blevet nedsat projekter, og eller , grupper, støttegrupper og borgergrupper og sådan noget, så Selve torvet der nede det bliver lavet om og der kommer lidt udskænkning og sådan noget ud midt på torvet nede ved kirken dernede.
R/M: Ja, okay, så sker der da noget.
B: Og man kan søge som husejer i den gamle bydel, om at få restaureret udvendig hvis man har behov for det. Så der sker møj i Højer nu lige!
R: Det er fedt de tager hånd om udviklingen trods alt. Fordi det er jo et helt andet billede man får, som sagt.
M: Der er ik nogen tvivl om at man har haft fordomme, og hvis vi ik havde været her, feks og det er jo fedt at vi kan komme tilbage til randers og ha de her erfaringer og ku fortælle så positivt og smukt og flot om den her by og så området…
B: Det er jo enormt flot!
M: Ja det er det! Det er jo fantastisk og man skal jo herned for at finde ud af det. Fordi jeg synes godt nok at der bliver malet et sort billede, sån i…
B: Og det bliver flottere endnu, om en måneds tid så er det et helt andet billede du ser når du kommer, fordi så går du ud hvor vi fisket og hvis du så kommer op på diget og stå, så kan du se kør og heste og kør og heste ligeså langt øjet rækker på markerne. Over det hele er det fyldt med dyr.
M: Jamen vi har også været sindssyge med vores kamera, vi har taget mange billeder! Det er superflot og smukt!
R: ja, vi har taget mange billeder!
B: Men sort sol det er jo også hernede, da er du jo lige midt i området. Det må i også have hørt om?!
M/R: Ja.
B: Så natur omåder det har vi møj af! Og det bruger vi også, nu skal vi jo så feks. Jeg ved ikke om Lis sagde at vi har de næste 3 mandage nu her, ikke nu, men fra de næste 3, da skal vi i skoven med et kæmpestort skovprojekt med vores børn.
M: Ja det fangede vi jo til den der fantastiske idé med børnerådet.
B: Nåh ja, med børnerådet!
M: Nu har jeg været isfo før i praktik, så jeg synes da det er nogle ting man kan bruge det er noget man kan tage med sig hvis det er man skulle havne sådan et sted her når man er færdig! Altså jeg synes i har nogle gode tiltag og nogle gode idéer til hverdagen. Jeg har ladet mig inspirere rigtig meget!
(…blablabla)
M: Og så virker det som om personalet har det rigtig godt sammen…
B: Det har vi å!
M: Jeg skal lige love for at man hurtigt fandt ud af at man kan bruge noget gas og noget humor og sådan noget det er fandme vigtigt syns jeg…
B: Det ska der vær plads te! Ål te det surmokken i æ kroke å de, det ka vi et bru te nog!
M: Det var jo også et spørgsmål når man kom her ned, hvad er det for nogen, hvordan er personalet, hvad vægter man, hvad er det for en pædagogik i bruger overfor børnene?
B: Bliv nede på jorden sammen med børnene, der har du det bedst nede og der har de det også bedst. Og så husk at sætte grænser, det beder børnene om ikke også. Mange gange føler jeg også at jeg kan være bussemanden, fordi det er mig der er oppe og markere når de gør noget de ikke må altså sådan noget som at slå og bide og smide sten og det, jeg vil simpelthen ikke have det! Men de kommer jo rendende en om halsen når de kommer ik os, de kan jo egentlig godt li det børnene.
M: Ja selvfølgelig, jeg har også god erfaring med det der med at de ka sgu gå langt med mig og generelt, men så snart de ved hvor grænsen er, det gir også en form for tillid.
B: Møj, rigtig møj! Og så ned til dem igå. Men det har i trods alt også været gode til, legebarnet, glem det aldrig!
M: Det er så vigtigt!
B: Ja det er rigtig rigtig vigtigt!
M: Det er skide sjovt!
B: Hm! Det var også derfor jeg ku ik lige la vær med det med den sild der.
M: Der skal ik mere til jo.
B: Der skal ik mere til! Og det var lidt sødt, fordi, Sigurd han var og der en af dem, han siger; Bente, a wist du ku find å sån nog!
Alle: Haha
M: Ja det er klasse!! Nå, vi har lige det sidste spørgsmål, det har du nok noget til. Kan du nævne nogle forcer ved at bo i en by som Højer, nu var det jo tilfældigt dig som den eneste vi har her som bor i Højer. Altså nogle forcer og nogle ulemper, er der noget som man sådan, noget som bare gør det fantastisk at være i Højer…
B: Ej, jamen altså det bedst, er når vi har været i storbyen, nu skal vi til KBH i weekenden der er jeg virkelig på stikkerne. Med mine børn, for den der trafik og uro omkring os indimellem og så’n noget. Der, det er spændende, ih hvor er det spændende ik os, og der sker så meget nyt for os, og men hvor er det godt at komme hjem hvor jeg ka sige til lille Frede der på 9 år, jamen cykel du bar over til dine kammerater og hav ro. Jeg har ro, og han kan selv cykel af, han ka tage hjem fra sfo møj før selv og sige, jamen mor, hvis jeg render hen til en så ligger jeg en seddel på køkkenbordet hvor navnet står på den han er, og jeg er tryk ved det. Ik.. der sker ik så meget her i lille Højer hvad det angår. Vi er tryk, vi kender hinanden, hvis jeg tager til KBH i weekenden, jamen så mojner jeg lige over til naboen, og sir vi er ik hjemme i weekenden. Så er jeg sikker på han holder øje med mit hus. Ik å. Fordelen det er at vi kender hinanden, ik os, det syns jeg. Det ka jeg godt li… det ka jeg. Det er mere trygt, jeg syns det er så spændende at komme til en storby, men jeg ska ik ind og bo i en storby. Jeg vil slet ik egne mig til at være inde i en storby.
M: Nej, det er underligt nok, det er vel en eller anden mentalitet man har fra barns ben af…
B: …Eller også kommer det med alderen, når du har fået afreageret som ung, så mangler du roen mere med dig. Ik. Og så syns du det er dejligt at ha roen der. For når du har dine børn, så er det dem der fylder det meste af dit liv. Ikke også..
M: Nu har jeg det jo supergodt med at vi bor inde i midtbyen, altså hvor der sker noget ik os.
B: Du er ung, du har brug for der skal ske noget ikå?!
M: Jaja selvfølgelig, og så tænker jeg også når jeg kommer dertil, hvor man skal være voksen og følsom, altså hvis nu min kæreste hun lige pludselig fik noget i mavsen der, så har man planer om at man gerne vil bo lidt uden for byen. Måske…
M: For det der med at sætte en barnevogn ud midt imellem bilosen og bliver den så stående der? Eller hva sker der? Uha, ikå!
M: Hm, altså der er også skide hyggelig her.
B: Jeg ka sende mine børn op i Brugsen og handle ik os, hvis de så ikke har fået penge nok med, jamen det er i orden, mor hun betaler næste gang hun kommer, her kender vi hinanden, altså sån ka du finde rigtig mange fordele, ulempen er så at du ska køre til alt.
M/R: Ja.
B: Jaja, det er sådan noget man er nød til at vende sig til, du siger ja, sådan er det. Men du ka sige, sån noget som busbørnene, nu har jeg så selv boet lidt længere ude på en stor bondegård, og der måtte vores børn lære og aftale dagen inden hvem det var de ville lege med. For så ku de tage bussen fra skolen ud til dem. I stedet for at jeg sku ligge og køre dem derud jeg sku ligge og hente dem, så skulle jeg køre dem til sport igen, du er nød til at være lidt mere planlæggende.
R: Ja, man kan ikke lave noget spontant.
M: Jeg kan forstå det afhænger meget af planlægning, fordi nu feks. Natalie, hun fortalte mig lidt om at hvis hun sku med bussen halv et, så tog det sån tid, og hvis det var halv to tog det sån tid, men halv tre så tager det næsten en time! Fordi så skal den ud forbi et eller andet andet…
B: …Rudbøl!
M: .. det var rigtig træl…
B: … De børn, det er den mine har taget. De elskede den halv tre, for der fik de lov til at komme først hjem, ellers så havde de alle de andre afgange, hvor de skal hele vejen til Daler, Østerby, Møgeltønder næsten hel til Højer igen, før den kører ud til Rudbøl. Ja, så de var lykkelige da vi flyttede til Højer.
R: … Det ka jeg godt forstå! Haha
B: Ja, men øh, det ved jeg ik om det var nok, altså … det er hvad jeg sammenligner storby fra lille… vi har jo alt, vi er privilegeret, det er en lille by vi bor i, vi har 2 slagtere, de har ikke en i Tønder! Der er ikke en eneste slagte i Tønder.
R: Er der ik det?
B: Der er Kvicklys
R: Det er da alligevel utroligt!
B: Vi har 2 i Højer ik, hvem kender ik Højerpølser?
R: Ja, det er rigtigt..
M: Hvad hedder den anden?
B: Der er marskpølser.. den er altså lisså go, det er slet ik det, men Højer pølser har jo meget pølser rundt om i alle supermarkederne ik å. Vi har jo en døgner og vi har en stor super brugs hvor vi ka få alt det vi vil ha i der til børnene, til at putte på bålet, ik’os’, altså.
R: Ja, ja, der er jo ik noget der!
B: Fordelen er jo også at når de ik har de store portioner, så går jeg hen og siger at jeg vil ik gi det for de små, og så fik vi rabat. Det ku du nok ik lige ha gjort inde i storbyen!
R: Det var ik sket i Randers i hvert fald tror jeg! Haha..
B: haha.. altså hvis du tager det så’n…
R: Men det er da fedt at man kan gøre det på den måde!
B: Jamen det var jo som jeg sagde rent ud, det ka i ik være bekendt, jeg ska gi mere for de små poser, det er til sfo, vi skal gøre noget med vores børn, jamen okay, du forhandler bare oppe ved kassen! Haha! Godt jeg forhandler haha…
M: Så var der vist ik så meget mere, så vi siger tusind tak!
Jamen selv tak!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar