søndag den 3. maj 2009

Børne interview 1

Kort orientering – Souschefen fortalte efter interviewet, som hun overværede, at de piger vi har udvalgt, er nogle som skal mindes om ting hele tiden og trækkes med ind i aktiviteter, da de ellers ville komme til at sidde på sidelinjen og ikke helt vil kunne finde ud af hvordan man kommer med. De er ligeledes gode til at brokke sig over alt muligt og på trods af at de ikke helt kan finde ud af at komme ind i fællesaktiviteterne, så vil de meget gerne have opmærksomheden.
Alle navne på nær vores egne er ændret.

Mikkel: Ved i hvad et interview er?
Børn: Nej.. en hvad?... nej… Hvor at man filmer folk?!
M: Filmer man folk?
B: Ja…
M: Hvad sker der så?
B: Øh… ligesom i go’ aften Danmark, så filmer de øhm blblbl… interview
M: Nå, er det sån man interviewer nogen? Ligesom de gør i go’ aften Danmark? Fedest!...Nå, nu skal vi lige snakke lidt.. Hvad laver jeres far og mor? når i er i skole og sfo, hvad laver de så?
B: Så er de på arbejde! Min mor er i Skærbæk, men så ved jeg ikke hvor min fa arbejder.. haha..
M: Nå, han er bare ude og sejle eller sådan noget…
B: Nej! Han er på et firma!
B: Altså min mor arbejder i en tøjbutik i Tønder og min far er elektriker.
M: Hvad laver en elektriker?
B: Han arbejder sån med ting der er gået i stykker…
M: Nå, Så hvis bilen lige brænder sammen, så kan han lige lave den?
B: Neeej! Han er jo ik brandmand!
Alle griner
M: Jamen jeg ved jo ikke hvad en elektriker laver!
B: Øh han laver mange ting..
M: Er det noget med strøm?
B: JA!
M: Er det det? Så hvis pæren springer, så ka han lave den?
B: Ja!
M: Hvad så Siff?
B: Min far han arbejder med byg, altså han kan byg nogen par hylder og bord og sån noget…
M: Er det ham der har sat hylderne op herinde?
B: Det ved jeg ikke…
B: Og min mor hun passer en der er syg, rigtig, som ik ka bevæge sig…
M: Åh nej!
B: Hvem passer hun?
B: Én!
B: Hvad hedder hun?
B: Det siger jeg ik!
M: Det må man faktisk ik sige…
B: Det ved jeg faktisk…
B: Om dagen sover min mor… fordi hun har natarbejde!
M: Nå okay, jeg troede hun sov altid så!
B: Nej fordi at hun arbejder på Kohberg.
M: Kohberg? Det sån noget man kan spise? De laver boller og rugbrød og sådan noget?
B: Ja og det er ude i Bolderslev.. og.. min far han arbejder så med cykler, han har Topcykler sammen med en anden der hedder Kurt ude i tønder!
B: …Og jeg har købt min cykel ved hende…
M: Er det rigtigt? Har du selv sparet op til den?
B: Nej det har min mor og far…
B: Jeg ka faktisk få en gratis én, faktisk lidt gratis… fordi jeg skal bare gøre min gamle cykel ren og så ringe til firmaet, og der er faktisk en der har købt min gamle cykel uden at hun har set den!
M: Hahahihi.. så ringer du bare lige til firmaet! Haha nå, piger hvordan er det at bo i Højer?
B: Rigtig godt! Rigtig godt!
M: Ej i smiler og i er simpelthen så glade!
B: Jeg bor i Gærup i stedet for…
M: Hvad laver man? Hvorfor er det så sjovt?
B: Fordi vi har mange flere at lege med! Ja og jeg bor tæt på Emmy som om og jeg bor også tæt på Nelly og på Gitte og Maj og… ikke på mig… det gør jeg også!
M: Og så ka i simpelthen lege sammen, i jeres haver og på vejene?
B: Ja ja, ligesom når jeg leger med Emmy, så ka vi bare gå over til Maj og så er vi 3 til at lege med.
B: Jeg har kun en legekammerat!
B: Og hvem er det?
M: Og det er garanteret en go legekammerat!
B: Jo!
B: Hvem er det?
B: Mary…
B: Nå hende..
B: Vi leger bare nogen sjove lege… og nogen gange så leger vi hest…
M: Hest?
B: Ja, sån en der siger hyrrryyyrrryy
B: Osv.
M: Osv. ja..
M: Prøv lige at hør piger, så her i sfo’en? Hvad med det? Er det sjovt at gå her i sfo’en?
B: Nej! Nej!
M: Hvorfor ik?
B: Fordi alle driller og vi har ik nogen at lege med!
B: Jeg syns kun det er sjovt når i er kommet!
B: Det syns jeg også!
B: Det så sjov når i kommer!
B: Jeg syns det er godt med at bo i højer, med at det ikke er sådan at der er nogen der stjæler eller sådan nogen drab ligesom derud i kbh. og det… Jeg syns det er godt det sån en lille by hvor der er fredeligt…
M: Ved du hvad, det syns jeg var rigtig rigtig smukt sagt Nelly!
M: Prøv lige at hør her piger, jeg er lidt nysgerrig, hvorfor er det ik så, hvorfor syns i det er træls at gå her i sfo’en?
B: Fordi alle driller os og vi har ik nogen at lege med og de voksne skælder helt vildt meget ud på os! Alligevel vi har ik gjort noget!
M: Kommer de bare med en løftet pegefinger og skælder jeg ud uden i har gjort noget?
B: Ja!
”Emmy ka du så lige holde op med det der! Eller Siff ka du så lige lade vær med det der!”
Ja og vi ska bare spise hele tiden uden vi er sulten!
M: Haha… det er altså heller ik fair!
B: Altså hver gang så går Tine ind så: ”Emmy du ska spise!” så siger jeg næææh, men så siger hun ” det skal du altså! vi har altså en aftale med mor!”
M: Ved i hva, jeg har slet ik hørt de voksne sige sån i al den tid vi har været her… jeg syns faktisk de er rigtig søde! Er det bare fordi vi har været her?
B: Det er fordi du er så sjov!
M: Er det fordi jeg er så sjov?
B: Ja!
M: Nå…
B: Hende der Maj!
Der pjattes lidt…
M: Prøv lige at høre her, når i har weekend, det har i faktisk i dag, når i skal hjem fra sfo, så har i weekend, lørdag og søndag.. hvad plejer i så at lave?
B: Vi plejer der hjemme og måske lege med nogen… ja, det gør jeg også!
M: Så leger i bare med jeres kammerater?
B: Ja
M: Er i tit ude og se noget? Nede i byen eller ude ved vandet eller tager i egentlig madpakker…
B: Min mor vil godt ha sig sådan et hus, så vi er tit ude og kigge på det… det gør vi nogen gange i weekenden, det er fordi min mor og far de har sådan et drømmehus et eller andet ude i…
M: Åh, det er godt med drømme! Det er dejligt!
B: Det er et hus soomm… det der ovre… (peger ud ad vinduet…)
M: Det der ovre?
B: Ja,
M: Ja det er et kæmpe hus, det ka jeg godt forstå de drømmer om at få!
B: Og når, måske skal jeg ud og fisk ved Romø…
M: Skal du ud og fiske?
B: Ja, det fordi min bedste hun har en mand der er et eller andet ude ved romø… lidt chef tror jeg nok…
M: En chef? Hvad er en chef?
B: Han bestemmer kun…
M: Det er ham der bestemmer?
B: Ja…
M: Sådan… ved i hvad piger, jeg spørger lige om noget, så skal i lige skiftes til at svare igen… Hvad er jeres livret?
B: MMMMMMM…
M: Hvad er din livret?
B: Mange ting!
M: Mange ting?
B: Ja!
M: Hvis du nu skulle vælge en helt speciel ting som du bare elsker at spise, hvad er så det?
B: Sårh deet.. Burger!
M: Burger?? Årh! det ka jeg også godt lide! Jeg elsker burger! Hvad med dig Emmy?
B: Jeg har mange..
M: Hvad er så lige præcis din yndlings… hvis du helt selv i hele verden får lov til at bestemme?
B: Så er det… vist lasagne!
M: Årh lasagne.. det er også lækkert!
M: Hvad med dig?
B: Alt!
M: Alt?
B: Nej, ikke alt…
M: Hvad så?
B: Øøøhh. Jeg har kun 2 ting der er bedst..
M: Så sig det..
B: Suppe..
M: Suppe? Det er også godt når man fryser eller er forkølet!
B: Ja… og… pizza…
M: Pizza?
M: Skal det være pizza man selv laver eller skal det være nede fra ham pizzamanden?
B: Øh.. familiepizza! De er rigtig store!
Der pjattes igen…
M: Nå, fester i? hører i musik?
B: Ja!
B: Jeg elsker musik!
M: Hvem vil i helst høre? Hvem synger bedst?
B: Martin!
B: Natascha!
M: Martin? Og Natascha? Hvem er det?
B: Martin fra X-faktor!
M: Åh ja okay…
B: Og Linda fra x-faktor!
B: Og hende Natascha der blev kørt ned!
M: Natascha der blev kørt ned? Nåh ja, hun døde jo fordi hun kørte..hvor var det hun var henne? Var hun på ferie?
B: Aner det ikke!
B: Nej hun var ovre i et eller andet hurtigt land…
M: I et eller andet mærkeligt.. ja man skal huske at køre ordentligt!
Der bliver læst lidt på hovedet op af spørgsmålene og der bliver sagt at de godt kan li at høre musik…
De taler om X- faktor, de kan både li Linda og Martin. De har meget styr på hvem der vandt osv. Og så bliver der kommenteret lidt på noter på sedlen og plaget om flere spørgsmål.
Der sluttes af med en lille sammenligning med go’ aften Danmark og pigerne vil gerne have at vi sender vores lille interview ind til go’ aften Danmark så de kan se det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar